شگفتی پسران
شگفتی پسران



چرا پدرم...؟

چرا پدرم بیش تر از این که به رفتار و گفتار خودم توجه کند به حرف و نظر دیگران نسبت به من توجه می کند؟

داشتن روابط نزدیک تر و صمیمانه تر با پدر و صرف کردن اوقات بیش تر در کنار او و سایر اعضای خانواده، سبب می شود که پدر روحیات، افکار و احساسات فرزند را بهتر بشناسد و این، مانع قضاوت های اشتباه مبتنی بر شایعات درباره ی اعمال و رفتار او خواهد شد.


البته عدم صداقت در گفتار، و یا دوگانگی در رفتار و گفتار می تواند اسباب تردید والدین را فراهم کند. هم چنین رفتارهای پنهان کارانه توسط نوجوان، کنجکاوی بیشتر والدین را برمی انگیزد، جست وجوگری و کاوش آنان را بیشتر می کند.
ارتباط با دوستان نابات نیز والدین را نگران می کند و باعث می شود که آنان از جهات مختلف، در مورد سلامت اخلاقی و رفتاری فرزند خود به کسب اطلاعات بیشتر بپردازند.
همچنین تغییرات سریع رفتاری و مشاهده ی رفتارهای مشکوک، آنان را به بررسی های دقیق تر سوق می دهد؛ بنابراین استفاده از روش های زیر، می تواند باعث آرامش والدین شود و جست وجوگری آنان را از بین ببرد، یا دست کم کاهش دهد:


1- روابط نزدیکتر و صمیمانه تری با والدین داشته باشیم و والدین نیز باید در این مسیر پیشگام باشند.
2- با تعامل و گفت وگوی بیشتر با والدین، می توانیم خود را بیشتر به آنان معرفی کنیم، زیرا تا سخن نگوییم شناخته نمی شویم و به همین دلیل گفته اند:
تا مرد سخن نگفته باشد *** عیب و هنرش نهفته باشد
البته والدین نیز می توانند با برقراری ارتباط کلامی بیشتر، زمینه ی سخن گفتن بیشتر فرزندان را فراهم کنندو آنان رابهتر بشناسند و دیگر نیازی به جست وجو و کسب اطلاعات بیشتر نداشته باشند.
3- رفع ابهام ها و پنهان کاری ها و معرفی صریح شخصیت توسط نوجوانان نیز راهگشاست و اسباب آرامش والدین را فراهم می کند. البته سخت گیری های بیش از حد والدین نیز باعث بروز رفتارهای مبهم و پنهان کاری در رفتارهای نوجوانان و جوانان می شود و بنابراین رفتارهای متعادل والدین، از بروز پنهان کاری های نوجوانان پیشگیری می کند.
4- انتخاب دوستان خوب و مؤدب باعث آسایش خاطر و رفع نگرانی والدین می شود. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «المرء علی دین خلیله و قرینه» یعنی انسان بر دین دوست و همنشین خویش است؛ یعنی کسی که با او مصاحبت و همنشینی دارد. هم چنین، گفته اند:
تو اول بگو با کیان زیستی *** پس آنگه بگویم که تو کیستی
در این زمینه، لازم است والدین معیارهای لازم جهت انتخاب دوست را به فرزندان نوجوان و جوان خویش ارائه دهند.

5- وجود صداقت در گفتار، هم چنین هماهنگی بین رفتار و گفتار و همخوانی ابعاد مختلف شخصیت، باعث اطمینان بیشتر والدین به فرزندان می شود. پس والدین باید اهمیت رفتارهای هماهنگ را به فرزندان گوشزد کنند و خود نیز در مقام الگو، چنین صفاتی داشته باشند تا فرزندان از رفتارهای آنان، درس های خوبی فرا بگیرند.
6- زندگی بر اساس روش های مشخص و عدم تغییرات سریع در جهت منفی، کنجکاوی های والدین را از بین می برد.
7- برقراری ارتباط عمیق تر با والدین و شناخت دلایل نگرانی های آنان و از بین بردن این دلایل، باعث افزایش اطمینان آنان می شود. تلاش والدین در جهت بیان نگرانی های خود در مورد فرزندان و راهنمایی به موقع آنان نیز می تواند زمینه ساز سلامت رفتار نوجوانان و جوانان باشد و فضای ارتباطی میان آنان را قرین آرامش سازد.

---------------------------------
منبع مقاله : 
ایمانی، محسن؛ وجدانی، فاطمه؛ (1388)، چالش های من و پدرم،(پاسخ به سؤالات نوجوانان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول (1389)

 



پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, |

 


سلام به همه بازدید کننده های عزیز هدف من از راه اندازی این وبلاگ فقط شناخت پسران در هر سن و سالی و تربیت یک مرد ایده آل در آینده است سعی میکنم نکات تربیتی رو از منابع معتبر تهیه کنم امیدوارم از مطالب وبلاگ استفاده کافی و وافر رو ببرید ایمیل من جهت ارتباط با شما دوستان
vahidgh1371@yahoo.com

همه مطالب وبلاگ
درباره ی وبلاگ
نکات تربیتی
داستان
متفرقه
اشعار
پسرها

 

سپهرداد

 

 

 

یاد گذشته
من دینی ندارم، اما به عقاید دیگران احترام می گذارم!
سلام دوباره اما شاید آخرین بار
عوامل مرتبط در گرایش به همجنس
مسدود شدن وبلاگ پسران و دختران مجرد
عوامل مرتبط در ارتباط با جنس مخالف
رابطه با جنس مقابل و گرایش به هم‌جنس در دانش آموزان -1
نقش ویژه مادر در پرورش یک پسر خوب
ادامه
پسر باس

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی